KyberPoenk i LaosNedafor, mine notater fra en lynvisitt i
Laos, ei uke i februar i 2001.
Perspektivet er dybt alvorlig, det
sammesom ligger i baann i god KyberPunk:
Teknologisk framgang kan
foere til sosial tilbakegang.
(Skrivi for Steinen og
offentliggjort paa Nettet, 20001-03-09)
Framgang foerer til
Tilbakegang?
JungelbrevJeg er i Laos.
Naar du leser dette har jeg
vaert i alle(?) IndoKinesiske land. (Da er jeg i Vietnam.)
AAssen
det er(aa vaere MEG!) i Laos, faar du et stemningsinntrykk av paa Forsida
av Dagens Stein (Nr 96!)
JungelDyr (FranskMenn)
Jeg begynner aa skrive detta i et besnaerende vakkert, velkonstruert
hotell ovafor bredden av Mekong. Vi har seilt paa langsom baat i en dag
fra "Det Gyldne Triangel" - opiumslandet der Burma, Thailand og Burma
moetes.
I kveldinga, ikke lenge foer moerket faller paa rundt
klokka 6 (18) maa baaten legge til - aelva er full av grunner og farlig i
moerket. Vi harstavra oss over ei vaklevoren planke ("gaatt planken!") og
tumla opp ei ganskelang leirskraaning til hotellet.
Isteden for (som am'rikanera gjoer) aa rydde alt og laga en glitrende
betongkoloss, har eiera bygd paa paaler, og latt jungelen faa leve videre
(hm.mer eller mindre) under og rundt hyttene, med trebruer mellom
hytte-romma og det enetasjes bygget med innsjekking, bar, spisesal og
veranda der jeg sitter om kvelden og maarran og ser sola synke/staa opp
utover
Mekong.
Hotellet er bygd av tre. Som sagt, fletta bambus i
veggene, alle lyder gaar rett gjennom. Enkelt, smakfullt. Et NYTT,
smakfullt hotell i den3. Verden - det lyder som en umulighet, som en
kombinert HangGlider og DampVeivals (eller en Sjarmerende DNA-Pamp! Men,
paa den andre sida. det fins jo enkelte saanne, naa ...)
Det er virkelig jungel langs denne 2-doegns strekken (med langsom baat)
til Luang Phabang. Sjoel om det er landsbyer langs aelva, ligger de ikke
saa tett.Det skal vaere mulig aa se ville elefanter langs bredden (jeg
ser ingen).
Den langsomme baaten og hotellet gjoer det mulig aa
komme noen meter fra (det som er igjen av) den IndoKinesiske Naturen.
Hotellet er fransk. Franskmenna bygger og driver smakfulle hoteller,
det opplever jeg flere ganger (i motsetning til am'rikanera).
De
er aassaa slemme sjefer for de alltid vennlige laotene som jobber for
dem. Brutale. (En mann forteller at han ba om fri i kveld for aa ta seg
av den sjuke datra si. - Tafri og du har sparken! sa hans franske
sjef.)
Militaer-aktige sjefer. Franske nykolonialister, med smak,
kapital og dyp forakt for
lokalbefolkninga,tilbake paa gamle tomter.
Konkurransen om SistePlassenLaos er det mest tilbakeliggende landet
i Indokina (teknologisk, kapitalistisk - men muligens IKKE sosialt?) -
KANSKJE.
Jeg trodde det var Kampuchea. Men da hadde jeg glemt at
Khmer- riket har millionbyen Pnomh Penh, et glitrede metropol (igjen),
som skinner medsine overklassedistrikter og hoteller midt inne i den dype
fattigdommen som hersker paa den kambodsjanske landsbygda. Laos har ingen
saann Moderne StorBy.
Naa har jae'kke vaert i Burma. Jeg har bare
staat paa grensa og kikka over - og hadde det ikke vaert for
borgerkrigen, saa hadde det vaert mulig aa gaa (med hjelp av en liten
bestikkelse ...) over grensebrua og vaere en dag paa den andre sida ...
no som ville vaert aa bryte turistboykotten -
- men heldigvis blei jeg ikke frista til det. For paa Thailands grense i
Det GyldneTriangel sto folk og saa med kikkert etter Shan-folkets (eller
Regjeringshaerens?) befesta stillinger inni Burma.
Shan-folket er
en slags Thaier (som Laotera aassaa er, egentlig, men ikke si det for
hoeyt!). Deslaass for sjoelstendighet mot Regjeringshaeren, som er en
bande kleptokrater,narkotikahandlere og fascister (som kaller seg
sosialister) - men den politiskelakken er minst viktig.
Akkurat
naa staar digre haerer paa grensa, og Thailands litt mindre korrupte haer
(men det sier ikke mye!) konsentrerer sinestyrker for aa hindre at krigen
velter inn i Thailand. Saa grensebrua er VELDIGstengt.
Og jeg fikk noeye meg med aa se i kikkert over, og konstatere at det saa
fattigslig ut, nesten ingen biler, faa folk i gatene, slitne hus, men
VELDIG skinnende GullTak paa pagodene i Burma.
Saa KANSJE Burma
ligger bak Laos? (Men er Burma i IndoKina? Og Thailand? Ae'kke IndoKina
bare de tre FRANSKE landa - Vietnam, Laos og Kambodsja?) Men Laos
- med et folketall omtrent som Norges - er VELDIG langt tilbake for fx
OSS, ihvertfall.Her er landsbyer i jungelen. Folk som lever av jakt. 85%
LandsBygd, sier den offisielle statistikken.
Et lappeteppe av minioriteter. Offisielt er Laoene 60% av befolkninga
(men jeghar lest andre framstillinger, som hevder at de er 40%). Uansett
behersker de under halvparten av OMRAADET. I de viktigste BYENE er de
bare i flertall i Luang Phabang - ellers dominerer kinesere,
vietnamesere osv.
Men en MAJORITET lever utafor de moderne
storbysamfunna, som majoriteten i VERDEN naa lever
INNAFOR.
The Land that Time Forgot?
Men la oss ikke krangle om hva vi kaller Puddelen, la oss
sammenlikne 5 land paa halvoeya:
+ Burma, som sagt et brutalt
militaerdiktatur, styrtav tjuer og langere, med en oekonomi som er varig
depressiv paa grunn av de perverse styret.
+ Thailand, omraadets mest utvikla land (saa lenge vi ikke beveger oss
enda lenger soerover og kommer til Malaysia og Singapore), "nesten en
tiger" med over 1 million Internettbrukere av ei befolkning paa over 60
mill mennesker (offisielt - over 70 uoffisielt, naar vi rekner med
med flytninger og ulovligeinnvandrere) -
- og et slags
demokrati (men opiumsoekonomien er dypt infiltrert i overklassen, den nye
statsministeren er mistenkelig god vennmed militaerjuntaen i Burma)og
gode, borgerlige aviser.
+ Kambodsja, der Pnomh Penh blomstrer
igjen (men prostitusjonen, gangstervesenet og slummene aassaa er vaerre
enn noensinne), der godseiera er tilbake og boendene er fattige(re en
foer?),
- styrt av en "demokratisk valgt" statsminister som tapte det siste
valget handeltok i, men fikk bli regjeringssjef da han trua med aa ta med
seg seks provinser og gaa over til Vietnam hvis han ikke fikk posten. Han
er en tidligereRoede Khmer og SovjetKommunist som naa er blitt reinvaska
som Vestens Mann (men han dreper journalister og stenger aviser hele
tida),
- og han regjerer over et land som er den 3. stoerste
opiumsprodusenten i Vaerden (Afghanistan og Burma er nr 1 og 2. Lekkert
selskap!).
+ Vietnam, 80 millioner i 2000, passerer 84 millioner
og blir stoerre i folketall enn Tyskland iaar, IKKE en tiger men oensker
seg aa bli det, en "kommunistisk" stat som (i likhet med Kina) blir
stadig mer uhemma kapitalistisk, der folk sier at Hanoi vantkrigen, men
Ho Chi Minh-byen (alias Saigon!) vinner freden og dominerer
oekonomien. Et land i sydende utvikling!
+ Og altsaa Laos. En avkrok. "Kommunistisk" - men det hadde vaert umulig
aa oppdage, hvis det ikke var for at avisene aer saa daarlige (det
staa'kke no stygt om regjeringa der - eller om noe anna viktig, heller!)
og roede flagg medsigd og hammer henger i gatene (regjeringspartiet skal
ha kongress, angivelig for aa vedta aa slippe kapitalismen mer
til?)
Et land med opium (men ikke SAA mye opium som Kambodsja og Burma!). Et
land med korrupsjon (men ikke SAA ille som i Burma og Kambodsja!) - der
skolene ser ut til aa fungere (sjoel om helsetjenesten er minimal), der
folk ikkeaer redde for aa snakke (sjoel om journalistene stort sett ikke
faar skrive omdet) - der folk er fattigere enn i Thailand og Vietnam(?),
men der gangstervesenet, prostitusjonen og slummen er mindre
aassaa.
Et land av landsbyer i jungelen og fjellene. Et land med
de rolige, sjarmerende, soevnige KulturByene (sammenlikna med Bangkok,
Pnomh Penh, Ho Chi Minh) Vientiane og Luang Prabang, der franske
kolonibygg ligger mellom pagodene, og livet beveger seg
langsomt.
Eller som min venn, den danske
georgrafen Thue Magnussen sa det:
- Den byen i Verden der jeg
helst ville bli gammel i, er Vientiane - en by der tida har staatt
stille!
UXOs forhold til LTLF ...Men.
Dette
stemmer ikke.
For i virkeligheta er StillStanden i Laos bare
tilsynelatende.
Egentlig er detbare i forhold til Oss - Vi,
Vestingene, som har lagt BondeSamfunnet og de avsides bygdene uten stroem
50 til 100 aar bak oss - at Laos ser gammaldags ut. I forhold til LAOS
har Laos utvikla seg VELDIG.
Riktignok er folk fattige som foer
(eller kanskje fattigere enn foer?). Men det er en annen
slagsfattigdom.
Der fattigdommen foer var aarhundregammal (eller
aartusengammal! I Angkor saa jeg oksekjerrer, paa 1000 aar gamle
relieffer, som saa ut som de oksekjerrene khmer- boender fortsatt brukte
paa 70-tallet) og AVSIDES,
- er det naa oppstaatt en ny fattigdom prega av NAERHETA til HoeyTek.
Sagt paa en annen maate: Overgangen til StorbySlummen, bordellene,
tiggeriet paa gata en meter fra den broelende storbytrafikken, er ofte
bare faa aar vekk.
Saann er det paa LandsBygda og i
MinoritetsOmraadene i alle landa her. Men la oss se paa det i
Laos:
Et trekk ved den laotiske fattigdommen, er BOMBENE. Laos
konkurrerer med Kampuchea om aa vaere verdenshistorias mest bomba
land.
Hundrevis doer hvert aar av gamle miner og bomber som
eksploderer naar folk proever aa dyrke jorda, naar skogen brenner, eller
naar noen traakker utafor stien. Mange flere blir lemlesta. Beitende dyr
sprenges i lufta. Jord ligger brakk av frykt for miner. De oekonomiske
kostnadene er
enorme. Kostnadene i smerte har vi ingen statistiske eller teknologiske
metoderfor aa maale.
Bombene har et eget navn paa engelsk, et
engelsk ord folk kan i Laos (men ikke i USA!): UXO, forkortelse for
UneXploded Ordinance.
UXO er HoeyTek! Og det at landet er saa
tjokkfullt av HoeyTeknologiske UXOer, er en viktig grunn til den
LavTeknologiske Laotiske Fattigdommen (LTLF).
Toegrims sosiale
Utviklingsformel: UXO = LTLF.
HoeyTekIdiotiFor oss som
var mot den amerikanske krigen i Indokina, er det besnaerende aa ferdes
paa fx KrukkeSletta - som har faatt navnet etter hundrevis av mystiske,
2000-aar gamle krukker som staar spredd utover her og der, ingen veit hva
de var til. (Ryktene sier at flere krukker fins i jungelen).
For sjoel jeg skjoente ikke hvor brutal den var - og hvor DUM den var -
foer jeg kom hit.
KrukkeSletta husker vi fra avisene. Den var en
del av "Ho Chi Minn-veien" - et system av skjulte stier, som NordVietnam
brukte til aa sende forsyninger og soldater inn til krigen mot USA i
Soer. Den gikk gjennom Laos og Kampuchea - med forgreininger her. Det
gjorde KrukkeSletta til slagmark.
KrukkeSletta blei bomba. 1/4
til 1/3 av de amerikanske LuftBombene gikk aldri av (typisk for USAnsk
HiTech er en tendens til aa gjoere den for komplisert, plundersom og
upaalitelig).
Dessuten hadde de amerikanske bombeflya som gikk
over NordVietnam ordre om aa kvitte seg med alle bomber foer de gikk
tilbake til basen (det aer'kke morro aa faa ei hard landing med tjukt av
sprengstoff i magan!) Saa hver gang det var Taake over Hanoi, slapp de
bombene over Laos paa vei hjem.
I tillegg kom alle
minene.
Og gifta. Agent Orange, som blei brukt for "aasvi bladene
av traerne" saann at USA skulle kunne se "Vietcong" fra lufta, mensom
"ikke var farlig for mennesker". (Baade i USA og IndoKina er folk kronisk
sjuke av Agent Orange 30 aar etterpaa.)
Bombene og gifta regna
over jernalderlandsbyer der folk for 50 aar sida aldri hadde hoert om
hverken USA eller Kommunisme.
I dag gjoer de store deler av KrukkeSletta umulig aa dyrke. (Og Gud
(eller Pentagon?) veit hva folk faar i seg FRA den jorda de KAN dyrke.)
Byen Ponsavan blei saa oedelagt (og forgifta?) at den ikke blei
gjennoppbygd, men flytta til et nytt sted. Kroeplinger fins overalt. Og
de enorme mengdene BombeJern har skapt en ny smaaindustri, der metallet
blir raamateriale for landsbysmeder, som bruker samme metoder som norske
landsbysmeder for 500 aar sida.
Poenget er ikke at den andre sida
var helter. (Eller ikke BAREhelter, sjoel om jeg mener at den Andre Sida
hadde Mest Rett.) Poenget er ikke at ikke "kommunistene" (eller hva de
naa var) ikke AASSAA gjorde krigsforbrytelser, brukte terror osv.
Poenget er at de var ikke I STAND TIL aa gjoere saann enorm, LANGVARIG
skade som verdens Rikeste, mest HoeyTeknologiske land.
Poenget er
aassaa hvor fullstendig ABSURD det virker, aar du gaar rundt paa bakken
og SER aassen folk lever, at noen i USA kunne TRO at du overbeviser
JernAlderFolk i avsides landsbyer om at USA har rett, ved aa helle
endelause mengder bomber ned over dem fra himmelen!
(Hvis USA
ville "vinne Laos fra Kommunismen": Hvor mange skoler, hvor mange
sjukehus, hvor mange veier kunne ikke vaert bygd for de anslagsvis 10
milliardene med 1970-kroner som blei brukt til aa PRODUSERE LaosBombene -
ikke medregna millionene til flyog flygere, baser og soldater,
korrupsjon og narkotikasmugling, ettervirkninger etter krigen i USA
osv.?)
Det er helt vilt. Vanvittig. Spraaket blir for fattig til aa skildre det
flammende,broelende, blodige moetet mellom landsbyene fra 1000-tallet og
den enorme, supermoderne FlyIndustrien.
Svarte Pysjamaser
...Men bombene er bare et ekstremt (absurd og umoralsk) eksempel paa
et allment fenomen.
Ta no mindre brutalt: De svarte
pysjamasaene.
I USA paa 60-tallet sa de at "Vietcongs uniform" er
"svart pysjamas". Men det betydde bare at de kledde seg som vietnamesiske
boender.
Boender gikk i svart HjemmeVev. (Og ettersom geriljaen
VAR mest boender, var det ikke rart at DEN gikk i BondeKlaer.)
I
Kampuchea, da jeg var der i 78, gikk boenda med Svart Pysj. Under Roede
Khmer handla de ikke tekstiler med utlandet.
I Laos gaar noen minoritetsfolk i HjemmeVev. Men langt uti landsbyene ser
jeg mengder av folk i FabrikkTekstiler (og damer som jeg tror vever med
bl.a. kunstsilke).
Over hele verden gaar naa svaert, svaert
fattige folk med fabrikkproduserte klaer. Jeg husker fra Andes i 82,
aassen de dyre, hjemmevevde pochoene med naturfarger blei solgt til
turister,
mens indianerkvinnene gikk med fabrikkvevde ponchoer i industrifarger.
Og stranda utafor Lima, der vi moette et par gategutter med T- skjorter
der det sto: US Ski Team.
Til synelatende jernalder i Landsbyene
altsaa. Men i virkeligheta har IndustriPlaggene utkonkurrert
HjemmeVeven.
... og Søt Røyk
Opium. Hos de soerkinesiske, relativt nyinnvadra folkeslagene (som kom i
de siste 2 - 3000 aara) var opium en del av kulturen - opium til lokalt
bruk. Detvar sikkert ikke sunt, men det var RELATIVT kontrollert og
regulert.(Hvor gammal denne opiumsbruken var, er et anna
spoersmaal.)
Det var den franske Obersten Roger Trinquier som la
grunnlaget for den moderne blandinga av opium, krig, politikk og
bissniss.
Etter 1945 var Frankrike i krig medkommunistiske
opproere i hele Indokina. For aa mobilisere krigere fra Hmong- folket
(som vi i gamle dager pleide aa kalle Meo) som franske stoettetropper,
kjoepte han opp hele opiumshoesten deres og solgte den til den
vietnamesiske keiseren Bao Dai.
Profitten brukte Trinquier til
aa betale Hmong- leiesoldater, uten at den franske regjeringa og
koloniadministrasjonen i Hanoifikk vite om det.
Dette systemet tok USA over naar de skulle foere krig i Laos uten for mye
braak i den amerikanske kongressen. Slik finansierte de haeren til den
beromteHmong-krigsherren Vang Pao. Han blei steinrik paa
opiumshandelen.
(Hva bruker jeg det blinde oeyet til? Det bruker
jeg til aa se
med.)
Denandre sida av medaljen var at den amerikanske haeren i
Vietam sjoel blei oversvoemt av heroin. Og opium blei en gift som
korrumperer politikere i alle land i omraadet. Bare i Asia regner naa
eksperter med at 30 millioner er avhengige av methamfetamin-piller, som
produseres i stor skala i
Indokina.
Saa plutselig - paa mindre enn en generasjon - er den lokale
opiumsdyrkinga i fattiglandsbyene gaatt fra å finansiere lokale
laster til aa bli en del avverdensmarkedet. Baade i form av den
enormt loennsomme
OpiumssEksporten, som finansierer Haerer og Regjeringer og en moderne
kjemisk industri. Og i form av OpiumsTurisme - astronomisk rike (fra
lokalt synspunkt)VestTurister som kommer til jungellandsbyene for aa
roeyke.
Gubbene jeg saa, som sov rusen ut midt paa dagen i hytter
ved Mekong, er mindre et uttrykk for Pittoreske Gamle Tradisjoner enn for
den SuperMoteRiktige Globaliseringa.
LRFPs 7. Kongress! I
de sjarmerende Store Smaabyene som er kultursentrene i Laos, Vientiane og
Luang Prabang, ser en nordmann de roede flagga med sigd og hammer som
henger langs hovedveiene, rister paa hue og sier til meg:
- men
aer'e noen som helst form for KOMMUNISME igjen her'a?
Et slemt
svar er at "kommunismen" i land som Laos, Vietnam og Kina egentlig bare
er et kodeord for at regjeringspartiet ikke vil gi fra seg makta og
tillate opposisjon. Ellers erde autoritaere, kapitalistiske stater som
minner mer og mer om Hong Kong og Taiwan i oekonomien og Singapore i
politikken.
Politikken i Laos funker under overflata. Utenlandske aviser hevder at
partikongressen handler om at en floey som vil ha mer kontakt med Kina
svinger seg opp, en floey som heller mer mot Vietnam blir skvisa. En del
mystiske bomber det siste aaret preger aassa situasjonen. I Vientiane
fikk jeghoere at folk mener det er Hmong, som har gjort opproer igjen.
Ikke Russland, nei ...
Naa aer det som sagt en del som funker i Laos. De lager fx spennende
statistikker, inklusive spoerreundersoekelser, som avsloerer mye om hva
folk virkelig tenker om ulike saker. (56,5 % av Vientianes innbyggere har
slektningeri utlandet. Halvparten faar penger fra dem. Paa spoersmaal om
hvilket land de helst vil besoeke kommer USA foerst med 32%. Men paa
spoersmal om den beste MODELLEN for utviklinga i Laos, er svara: 1)
Lao 37,2% 2) Japan 26,3 3) Singapore 19,9 4) Utvikla, moderne
samfunn, 5,7 6) Amerika 3,6. 0,1 % svarte Vietnam, Kambodsja eller
Thailand.)
Det ae'kke helt sant heller, som jeg sa ovafor, at det ikke staar noe
interessant i avisene. Fx leste jeg en artikkel om at tiggera oedelegger
inntrykket av Vientiane, fordi de skremmer turistene. Det er 5 typer
tiggere: 1)sunne og friske 2) Kroeplinger 3) gamle 4) smaa barn 5)
psykisk utviklingshemma. Det sto aassaa at man burde forklare tiggera at
de skada inntrykket av Vientiane, for da ville de kanskje holde seg vekk.
(Hva kroeplingene og oldinger da skulle leve av, sto det ikkeno
om.)
En mer tankefull artikkel skildra livet i en 200 aar gammal
landsby som bare har kontaktmed omverdenen i toerketida, der det bare er
5 aars skolegang og ingen lege. En far var bekymra fordi han ville unga
hans skulle ha utdannelse, men han hadde ingen slektninger i byene de
kunne
reise til. Samtidig var folk redde for at byen skulle bli avfolka.
Journalistenskreiv at landsbyen blei rivi opp av kontakten med samfunnet
utafor og ny teknologi, samtidig som innbyggera har en frihet til aa
styre seg sjoel som deikke faar i storbyene.
Laos som Landsby
- Folk gjoer hederlig intellektuelt arbeid i Laos. Samtidig
utvikler samfunnet seg langsomt. Svaere boelger skyller inn utafra.
Fra nord ruller tunge kinesiske lastebiler inn, fra soer mengder med
thailandske fabrikkprodukter. Et lite land idrift mellom 4 mye, mye
stoerre naboer.
Oppi dette holder altsaa "kommunistpartiet" sin 7. kongress. Der snakker
man om aa bli kvitt opiumsproduksjonen innen 2005. Og avskaffe
fattigdommen innen 2020. (Definert som aa skaffe nok ris, klaer, hus,
medisin og skolegang -altsaa avskaffe den NAKNE fattigdommen.) Saann
at Laos kan bli kvitt stempelet som et av verdens aller minst utvikla
land.
Maala aer saa langt vekk at det er ikke farlig aa stille dem saann. Meg
gir de etinntrykk av at den politiske ledelsen foeler seg mer som
hjelpelause frontfigurersom er noedt til aa proklamere at de gjoer noe
enn som folk som virkelig har makt til aa forandre utviklinga i Laos.
Partiet som en rorsmann paa en baat derroret har brekt av, men rorsmannen
fortsetter aa late som om han styrer skuta.
Hvis de oppfatter seg
saann, tror jeg bildet deres av virkeligheta er noksaa riktig. For like
lite som minoritetslandsbyene oppe i aasene langs Mekong er store
spillere i de svaere forandringene i
IndoKina, likelite er lille Laos noen stor spiller i de mektige
forandringene som ruller overAsia.
Vestens Revolusjonaere
ForsvarereDet er verdt aa tenke over at for bare faa tiaar sida, saa
det ikke saann ut.
Kommunismen var en vestlig ide, som i Asia i
foerste omgang blei omfavna av de mest framskrittsvennlige og (paa en
saeregen maate) "vestvennlige" ungdommene:
Unge menn og kvinner
som slutta opp om - ikke de vestlige statenes POLITIKK, men de vestlige
safunnas opplysningsideer. De som mest prinsippielt avviste oestens
religioese og politiske tradisjoner, buddhismen, keiserdyrkelsen, og
isteden satte modernisering etter vestlig moenster, vitenskap, maskiner
osv. opp som maalestokken for
framgang.
Naar de blei anti-franske (anti-engelske, anti-amerikanske osv.) begrunna
de det med vestlige ideer om nasjonenes rett til frigjoering (og ikke med
fx den religionens overlegenhet, som islamistene). Ho Chi Minh tok
utgangspunkt i denamerikanske grunnlova da han skreiv den vietnamesiske.
Og de soekte sine forbilder i de vestlige proletariske partiene, som de
saa som sine naturlige forbundsfeller i kampen mot de vestlige koloniale
regjeringene.
De ungekommunistene i Asia var altsaa opprinnelig
veldig KULTURELT VestVendte (og det finner vi aassaa hvis vi sjekker opp
hva de leste av litteratur, deres smaknaar det gjalt kunst osv.).
Paa begynnelsen av forrige aarhundre dro ungdommer som blei kommunistiske
ledere fra Kina, India, Vietnam, Japan osv. til Tyskland, Frankrike,
England, USA osv. for aa laere aassen framtida skulle se ut. (Noen tiaar
seinere dro detil Russland - men sett fra Indokina var Russland aassaa et
vestlig land.)
Utenom anti-imperialismen - parra med ei AVVISNING
av lokale politiske tradisjoner og ideer, som blei oppfatta som
hindringer i kampen for frigjoering -
- var den enorme vestlige
FRAMSKRITTSTROA, som bryter gjennom i Den Franske Revolusjon og
fortsetter paa 1800 - og 1900 - tallet, engrunnleggende planke i den
kommunistiske visjonen.
Framskrittet blei oppfatta som
uavvendelig, av to grunner: - Kommunistene var deler av en mektig,
internasjonal bevegelse av den klassen som bare kunne vokse og tilslutt
ta over Verden: Proletariatet.
- Kommunistene sto for den mest utvikla moderne vitenskap, for den mest
framskredne industrialisering osv, som aassaa uavvendelig maatte foere
til at Framtidssamfunnet broeyt gjennom.
Det er en visjon som i
bunn og grunn er helt identisk med den norske, sosialdemokratiske, fra
30- og 40-tallet.Den fins uttrykt ideologisk paa de symbolske maleriene
fx i Oslo Raadhus og Deichmannske bibliotek, i en blanding av maskiner,
kraftige arbeidsMENN, staute kvinner med friske barn, bugnende korn
osv..
De unge asiatiske kommunistene trodde, som de norske
sosialdemokratene, at de hadde framtia i lomma. Foerst skulle de hive ut
kolonialistene. Saa skulle de, sammen med proletariatet i alle andre
land, utrydde fattigdommen. Det ville gaa fort! Og detvar
uavvendelig!
Roede Flagg og Gyldne SlangerI 2001 er det helt aapenbart at
den visjonen er totalt uten kraft i Laos.
Den internasjonale
bevegelsen er vekk. (Og de lokale "KommunistStantene" er to StoreBroedre
som laoterne har 50 aars erfaringer med, og ofte har hatt grunn til aa
vaere redde for.)
Og fattigdommen? Hvem tror at partiet i Laos kan
avskaffe den? Hvem tror at partiet i Laos kan paavirke skjebnen til Laos?
I denne situasjonen soeker "kommunistene" i Laos stadig naermere
tilknytning tilden sterkeste ASIATISKE tradisjonen i landet: Buddhismen.
Akkurat som "kommunistpartiet" i Russland er blitt aapent gresk-ortodokst
kristent, og "kommunistene" i Kina og Nord-Korea er blitt
konfutsianister etter moenster av "sosialdemokratene" som har
diktatorisk makt i Singapore, saann holder det laotiske "kommunistpartet"
paa aa bli et buddhistisk parti.'
Buddhistene har en organisasjon.
De har roetter i folket. Folk tror paa dem.
De fungerer bl.a. som en viktig del av skolesystemet for fattige gutter,
som ermunker noen aar i ungdommen og dermed faar sjangs til aa laere noe
- i Laos driver de fx engelskundervisning. (Diktatoren i Pnomh Penh, Hun
Sen, kaller sinvoldelige ungdomsorganisasjon for "Pagodegutta" for aa
knytte an til denne tradisjonen, og sier om seg sjoel: Jeg var en
pagodegutt!) Klosterskolene er eibra side ved den indokinesiske
buddhismen, saerlig saa lenge det er stor mangel paa andre skoler - men
de funker ikke for jenter og foerer derfor aassaa til mer ulikhet mellom
kjoenna, sa en buddhist til
meg.
Gyldent utapaa?Kommunistenes overgang til
buddhismen er et uttrykk for at det laotiske samfunnet er i dyp
ideologisk krise,akkurat som alle de indokinesiske samfunna.
Etter 1945 har disse landa vaert store sosiale laboratorier, der mange
forskjellige ideologiske modeller har vaert proevd:
+
Kommunismen, som har brutt sammen - om ikke organisatorisk, saa
ideologisk.
+ Den vestlige kapitalismen, som har gjort noen rike
men mange fattige, og som underkrisa i de siste aara plutselig har
ruinert aassaa mange som trodde de hadde jobba seg til et sikrere liv for
seg og sine.
+ Det liberale vestlige demokratiet, som svaert mange
er for, saerlig naar det er undertrykt (som i Burma), men som ved makta
ikke har klart aa hindre at korrupsjon
gjennomsyrer parlamenter og regjering.
Ved sida av kongepalasset i Luan Phabang Laos et flunkende nytt buddhist-
tempel. Gyldne naga-slanger bukter seg paa begge sider av trappa, som
leder inn til en helligdom som laver av gull og edelsteiner. Det raadyre
bygget
faarstoette av mange givernasjoner og UNESCO.
- Jeg liker ikke
dette, sa
en buddhist til meg.
Det kan jeg skjoenne. Luan Phabang er
tjokkfull av klostre og templer, det trengs ikke et til ... fattigfolk i
Laos derimot, kunnegodt brukt disse pengene.
Men for meg blir
dette prestisjebygget et symptom paa den ideologiske krisa i det
offisielle Laos.
Enda et problem med denne utviklinga er at en stor del av laotene faktisk
IKKEer buddhister. Minoritetene, som altsaa er oppimot halve befolkninga
og som ihvertfall kontrollerer over halve landet, er stort sett
animister, og mange avdem staar helt fremmede for buddhismen.
GullTempelet skaffer kanskje regjeringa tilhengere blant religiøse
laotere, men den skaffer kanskje regjeringa fiender blant
religiøse fjellfolk?
Jeg staar paa trappaog tenker paa
Sukarno i Indonesia.
Han skjoente at i kjempelandet - med et flertall av (ulike slags)
muslimer, menmindretall paa millioner av katolikker, protestanter,
hinduer og ulike slags animister - var det livsfarlig hvis islamistene
fikk gjennom vilja si, og fikk lagaen strengt islamisk stat. I dag er
nettopp kravet om ei islamisering av Indonesia en av faktorene, som
driver staten mot splittelse.
Kan buddhistiske "kommunister" i det
desentraliserte entiske og religioese lappeteppet Laos i verste fall
sette i gang ei utvikling som sprenger landet?
Thaliban og Buddha-statueneMens jeg er i Laos kommer meldinga
om at Taliban skal knuse buddha-statuene i Afghanistan.
Folk her er
opptatt av det. Dypt sjokkert. Jeg har vaert i ei hule over Mekong der
oedelagte buddhaer blir pensjonert, naar de fx har mista en arm eller paa
andremaater er blitt oedelagt. Jeg faar hoere at folk valfarter hit, vasker dem en
gang i aaret, bl.a.
En karrikatur i Bangkok Post framstiller
Taliban somsteinaltergubber med digre klubber.
Men igjen er poenget at det som ser gammalmodig ut - Talibans middelalderske
billedstorming - jo egentlig ikke ER det. Taliban er -paa sitt vis -
AASSAA ethoeuteknologisk uttrykk for forandring:
+ Taliban er like mye et
produkt av opiumsoekonomien som regimene i Burma og Kampuchea.
+
Taliban er ikke bare skapt av krigen i Afghanistan som blei en varm del av
denkalde krigen. Talibans store seire i borgerkrigen kan bl.a. koples til
hoeyteknologisk hjelp de har faatt fra Pakistan, som et toppmoderne
kommunikasjonssystem de fikk paa et tidlig tidspunkt. Pakistan fikk det
fra USA(der en del strateger saa positivt paa Taliban i begynnelsen.)
+ Hvis Taliban naa oedelegger Verdens to stoerste buddha-statuer, saa er det
fordi de har moderne, hoeyteknologisk artilleri og militaert sprengstoff.
Det erdaerfor statuene kan oedelegges NAA og ikke fx for 200 eller 500 aar sida!
Talibans framganger i Afghanistan betyr altsaa egentlig ikke noe
forsvar for "det gamle, tradisjonelle Afghanistan". Tvert imot betyr det
at detgamle FORSVINNER, tradisjonene blir SPRENGT I LUFTA!
Og fra disse
tankene, tilbake igjen til Laos:
Jeg sitter paa hotellet i
Vientiane ogsamler notatene mine om dette merkelige landet.
Jeg liker
Laos.
Som sagt, det er vakkert her.
Folk er hyggelige, hederlige, flinke. (Det er forresten svaert ofte
hyggelig aavaere turist i gammaldagse, fattige samfunn!)
Og Laos virker ikke saa
HARDT som fx Thailand. Det er mulig dette er en illusjon, men FOELELSEN min
er at sjoel om Laos er fattigere, saa er det paa en maate et MJUKERE land aa
leve i.
Det er faktisk skitfint aa vaere turist i Laos. Riktignok advarer
guideboka moten smaaby i Nord, der det eneste hotellet har "en doed, raatnende gibbon
spikra til veggen i matsalen" - men jeg var ikke der. Jeg spiste BARE god
mat!Dessuten virker Laos ufarlig, folk er lette aa komme i kontakt med,
naturen ogtemplene og menneskene er vakre - Jeg skulle gjaerne vaert her en maaned,
minst. Dropp Thailand, dra til Laos isteden. Det er bedre for deg. (Om det er
bedre for laoterne, kan jeg ikke vurdere.)
Jeg har laert en hel del. Samtidig har jeg baere vaert paa overflata. Jeg kan
ikke spraaket. Jeg har kunne 100 ganger mer enn den gjennomsnittelige
europeer paa forhaand, men det betyr ikke stort. Noe av det jeg har oppfatta,
er dessuten sikkert feil. Likevel er det jeg har laert,
viktig.
Fram for althar jeg sett veldig tydelig, at det som overflatisk og i forbifarten ser
ut somurgammal og uforanderlig kultur, i virkeligheta er kultur som er i rask
forandring.
Mye av det jeg ser naa, vil smelte bort som en snoemann
om vaaren i loepet av et-to-tre tiaar.
I den voldsomme stormen av
teknologiske og sosiale forandringer som naa kommer, er faren for at Laos
blirPLYNDRA, stor.
Av alt fra faunakriminelle til storfirmaer som hogger ut skauen til
antikvitetstjuer til franske hotelleiere til utenlandske bordelleiere til
opiumsmafiaen til haerer fra nabolanda.
Dette lyder som pessimistiske
spaadommer. Ja, jeg foeler bekymring.
Jeg har ikkeno oenske om at
Laos skal bevares som et arkaisk reservat for saanne turister som meg. Men
jeg har et oenske om at Laos skal bestaa som et reservoar for de mange, rike
kulturene til MENNESKENE i Laos. At Laos skal kunne utvikle seg, folk skaffe
seg skolegang og medisin og demokrati og mer kunnskap, uten at de skal miste
roettene sine og synke ned i den brutale menneskeeter-kapitalismen som
preger de asiatiske storbyene.
Det bekymrer meg kanskje aller mest at jeg ser ingen klare impulser i det
laotiske samfunnet til aa virkelig skape ei saann utvikling.
Da er jeg
redd for at Laos blir et lam blant ulver i den naadeloese utviklinga i de
nestetiaara.
Jeg skriver om teknologi. Bl.a. om MULIGHETENE teknologi
skaper. Aassaa i den 3. Verden.
Men det er aassaa noedvendig aa se
at det fins farer for at noen ikke faar vaere med paa festen.
Kan Laos
bli et saant land?
Er Laos typisk for en god del andre lite utvikla
land iden 3. Verden?
Hvis jeg kommer tilbake om 20 aar, vil mye i Laos
sikkert fortsatt vaere vakkert.
Men fins det fortsatt elefanter i
Jungelen langs Mekong, og overlever mange minoritetslandsbyer i heiene?
(Laos, Mekong, Pakbeng, Luang Phabang, Ponsavan, Vientiane,
februar 2001)
tron øgrim
|
|
|