KyberPønk 1985 - 2000
For 15 år sida fikk
William Gibson ScifiPrisen HUGO for romanen
Neuromacer.
Siden
denne sida blei lagt ut sist, er den oversatt til norsk under det etter min
mening MISVISENDE tittelen Nevromantiker.
(Neuromancner har på
engelsk heller ei overtone av å være en person i slekt med en
trollmann som vekker lik fra de døde enn en
romantiker!)
Fra fantasi til ...
VISJONENE hans var
altså utforma (la oss si) ca. 1980. I tida da PCene var sjeldnere enn
WAP-telefoner er nå.
NÅ - i år 00 - har han
vært filosofisk, estetisk og ideologisk forbilde for en generasjon av
unge hækkere så lenge at han er nesten blitt litt passeE
(fransk, jeg finner ikke apostrofen!)...
(Om utviklinga når DU
leser dette har gått så langt at du ikke veit hva WAP betydde,
så slå det opp. Om utviklinga har nådd dit at du ikke veit
hva PC betydde, så les (eller hør på) en leksikonartikkel
om DataHistorie!)
Da unge Gibson skreiv, blåste han lesera
overende med visjoner av ei Fantastisk DataFramtid som virka så fjern
på mange at den kunne være Østafor Sol, Vestafor
Måne og tvers gjennom universet og ut på den andre
sida.
... HverdagsRealisme
Nå derimot, er mye av
Gibsons visjoner blitt tatt igjen av livet i den grad at du risikerer
å møte fjortenåringer som lurer på om
fx.
GressklipperMannen er virkelig?
ALLE hans sentraler visjoner har
rykka nærmere - ikke bare nærmere enn i 1980-85, men
nærmere enn i 93 (da denne Nøtta blei skrivi) og 96 (da'n blei
lagt ut Under Steinen og kommentert sist).
+ Dette gjelder BÅDE
det sosiale - KyberPønk (Cyberpunk) - hans svarte framtidsbilder av
samfunn med stadige TEKNOLOGISKE framskritt, men SOSIALE tilbakeskritt
-
+ OG hans TEKNOLOGISKE visjoner, spesielt
KyberRommet
(Cyberspace) som denne nøtta åsså handler
om.
KyberPønk 2000
For 4 år sida skreiv jeg at
SLUMMEN I USA = kyberpønk. Seinere fikk jeg høre at
ungdomsgjenger i Boston har et effektivt slakte-
bil-Nett. Stjæl en
luksusbil og få timer etter har du omsatt alle deler!
Men
Russland! Fersk fra Kursk og det brennende FjernsynsTårnet i Moskva -
det er rett ut av Gibsons svarteste visjoner
Eller Columbia! Staten
i kaos, kommunister(?) kontrollerer områder større enn en
normal europeisk stat, gangstere andre områder, naturalhusoldning
ligger vegg i vegg med avanserte kjemiske laboratorier, robot-ubåter
av plast brukes til å smugle cocain inn i USA, USAnske soldater er
på vei inn - og over 1
million er på Internett!
Eller
når Paraguay og Libanon ligger foran Portugal i Nett Pr Hue ... De
Forente Arabiske Emiratene går forbi Frankrike og Spania.
Sør-Korea slår England og Tyskland.
Og ISLAND er verdens
fremste Internett-land - som dessuten selger hele befolkningas felles
genbase til høystbydende, og forbereder overgangen til
HydrogenØkonoimi ...
Avgrunnens Folk?
I sommer kom jeg
til at det trolig var bare 4 stater (dvs. mer eller mindre, ettersom 2 av
dem knapt fungerer som det) som
fortsatt er UTAFOR
internett.
Interessant nok er 2 av dem IKKE lavteknologiske, men
står utafor av politiske grunner: Nord-Korea og Irak.
I de to andre
"statene" er grunnen kanskje pol'tikk, men først og fremst kaos:
Kongo-Kinnshasa og Afghanistan.
Samtidig er de ikke lavteknologiske
de heller, hvis vi tar med VÅPENSYSTEMER i analysen ... Taliban sikra
seg et avgjørende middel til å vinne krigen, da Pakistan ga dem
et nytt kommunikasjonssytem (som Islamabad hadde fått av
Washington.)
Og i Kongo-Kinshasa sier rapportene at Kabilas soldater
straks skyter journalister og alle andre som blir tatt med SatelittTelefon.
Ut fra den MILITÆRE betydninga SattelittMobbene får i
borgerkrigene i det veldige, kaotiske landet.
HøyTekFattige mot HøyTekRike
Så langt om
Gibsons SOSIALE visjoner: De ER virkelighet
alt.
Spørsmålet er hvor STOR del av MenneskeHeta som
kommer til å leve i "harde" (kaotiske, "barbariske")
KyberPønk-samfunn om fx 10 år.
Tja? Legg sammen
Pakistan, Bangla Desh, Afrika Sør For Sahara, Indonesia, Filippinene,
Vietnam, Kina og India minus 50 millioner i hvert av landa, eks-Sovjet minus
Baltikum, mesteparten av LatinAmerika - og noen titalls eller hundretalls
millioner i Nord-Amerika og VestEuropa?
(Uten å telle
nærmere etter, vil jeg gjette på MINST mellom 1/3 og 1/2 av
jordas befolkning. Det er den OPTIMISTISKE visjonen. (Den pessimistiske? 60
til 80%.)
Samtidig vil de "harde" KyberPønk-samfunna
være integrert med og påvirke de "mjuke" (organiserte,
"siviliserte") på en grunnleggende annen måte enn de fattigste
landa i den 3. Verden var integrert med de rike landa i det forrige
århundret
Våte Varer?
Men hva med hans
TEKNOLOGISKE visjoner?
Kunstig Virkelighet venter vi fortsatt
på. Jeg GJETTER at avgjørende gjennombrudd kommer mellom
nå (år 00) og år 10 ...
Men mer om det i
kommentaren til nyutlegget av Steinen 25, Kunstig Virkelighet - Virtuell
Realitet og Svart Skinn på Rompa - om noen uker.
"Blaute VArer"
- da?
Der har utviklinga gått FORTERE enn jeg hadde
trodd:
InnPlugg av elektroder direkte i forhjernen, som gjør
at helt blinde kan bruke kameraer til å se gjenkejjenelige
gnistmønstre, var på plass alt FØR 2000. Eksperimenter
med å putte databrikker inn i øyebunnen for å erstatte
ødelagt retina likeså.
Elektroder I HJERNEN på
totalt lamma pasienter har gjort dem istand til å trene datamaskiner
til å flytte musepila på en skjerm ...
Sånne saker
som dette, + de enorme BIOLOGISKE gjennombruddene nå, gjør at
jeg GJETTER at vi har "Gibson-liknende" "Blautvare"MULIGHETER for "direkte
PluggInn" FØR 2010.
Om vi vil bruke dem derimot? Og til
hva?
(Før 5 år er gått, skal jeg tørre
å si no sikrere om det!)
(Skrivi for Steinen 22s NyUtlegg
2000-09-12)
WILLIAM GIBSON, SPRÅKRÅDET M.M.!
Her
er en gannske ålreit artikkel fra det fjerne året 1993(?), som
jeg var stolt av da jeg laga'n, frykta for å hente fram
nå
fordi jeg var redd det skulle lukte støv a'n, men som jeg
igrunnen fortsatt syns er fin.
Den er altså fra den fjerne tida
da ingen hadde lest William Gibson i Norge, husker dere
det?
Muligheten til å introdusere ham til endel folk gleda
meg... Men sjøl idag, etter at mange av dere HAR lest den gode
William (men fortsatt for få!) er det poenger i den:
1)
KYBERPØNKS SOSIALE IDE
Det lureste med
kyberpønk-litteratur, syns jeg, er IKKE at
bøkene gir
heftige bilder av ny tekno, men at de reiser spørsmålet om
muligheten for UTVIKLING uten FRAMSKRITT.
DENNE sida ved Gibson
legger folk for lite vekt på. Så vidt jeg veit syns han det
sjøl åsså.
Sånn sett er hans
høyteknologiske slum ikke noe framtidssamfunn heller, men sentrum i
de amerikanske storbyene (som Gibson inspireres av) - og maffiaer som
smugler dop i fjernstyrte, førerløse småfly eller i
lagsomtgående, stille robot-ubåter -
- eller i slumbyene
i den 3. verden som fx La Paz, Bolivia, der et bokmarked midt i byen bugna
av datalitteratur da jeg var der i 1993 - mens avisene drøfta om
hønene på markedet virkelig hadde spist av lika på
ulovlige fattigkirkegårder oppi åsen (for
de fattige slapp
ikke inn i årntlige kjrgegårder!) - og var å
spise
disse hønene altså KANNIBALISME?
Clinton og Dole, som
konkurrerer om å kaste blinde 90-åringer og mødre med
unger på gata for å unngå trygdemissbruk, samtidig som USA
bygger verdens første større romstasjon -
KYBERPØNK.
Les altså GIBSON! Eller - les den
første virkelig gode NORSKE kyberpønk-boka: Torgrim Eggens HILAL
. Nordmannen Eggen veit mer om ulike kulturer enn gjennomsnittelige
amerikanere, og boka hans om FramtidsOslo i kampen mellom kulturene(?)
går UTAPÅ det meste amerikanske.
Den er bra teknisk
å, med en UTMERKA friker som lever av å reparere atomkraftverk,
fx i Murmansk, hjemme fra leiligheten sin i slummen i Oslo Indre Øst.
Åsså tar'em sattelittportretter av skurker fra rommet... FIN
BOK!
2 KUNSTIG VIRKELIGHET og VÅTVARE
Ellers var jo
detta året da "virtual reality", som jeg (som er norsk) kaller KUNSTIG
VIRKELIGHET, by'nte å bli JÆVLA hippt. DET var en moteblaff som
snart gikk på trynet!
En artikkel om det kommer seinere i høst, så vi ska'kke snakke
mye her om heftige unge mennesker i SORT som på filosofisk grunnlag
blei "VR"s apostler, uten å ha hatt på seg ei brille engang - og
datafirmaer som haipa opp den kortsiktige betydninga av denna teknologien
over alle grenser - og "demonstrasjoner" så kjedelige at framtidas
teknohistorikere ikke kommer til å skjønne bæra når
de kjører dem omigjen... Men, poenget er altså, det GIKK
på trynet.
NÅ ær'e INGEN som snakker no særlig om KV. Dermed må
vel JEG gjørra det. For KV KOMMER TILBAKE! Under overflata modnes
det...kassene vokser i hurtighet og lagerkapasitet, proggrammerera blir
flinkere, flere alternativer til 3D enn brillene, (som jeg ærlig talt
ikke har tru på, på lang sikt) KOMMER.
Og ANVELDELSE
kommer. Sikkert ikke først i heimen, kanskje ikke først i
underholdning, men på bånn av Nordsjøen, i gruver, i
branner - og dermed kan BRUKBAR KV værra utvikla innen (kanskje?)
mindre enn et ti-års tid?
Det betyr ikke NØDVENDIGVIS KV
i stua på lenge... men det betyr at MOTEPENDELEN vil svinge tilbake.
Og trolig flere ganger...
Når det gjelder Gibsons ide om innpluggbar VåtVare... er det
mulig at denna ideen alt holder på å bli FORELDA! Etter at
australierne(?) nå visst åsså har klart å bruke
hjernesignaler, målt UTAPÅ skallen, til å styre datakasser
med, ser det utrolig nok ut til at kommunikasjonen FRA blautvara ihvertfall
kan skje uten smittefarlige og skjemmende PLUGGER...
3) HEI,
SPRÅKRÅDET!
Når det gjelder NAVN på de nye
begrepene, må jeg bare HENVISE dere til denne artikkelen, som hvis
dere gidder lese den og tenke over problemet, MÅ (BØR!)
føre til at dere nikker dypsindig
og tenker:
Tøgrim
er BEST!
Legg merke til åssen det "hippe" dataspråket har
forandra seg:
a) At alle begreper som virkelig slår RØTTER i norsk, blir
enten OVERSATT ("homepage" er blitt HJEMMESIDE) eller FORNORSKA (Internet
skrivi med en T blei til interneTT, når ordet blei nok
brukt) eller
til nøds går inn i norsk som fremmedord, med normal grammatikk
og standard bøyninger) ("jeg leste den mailen din i
går...)
(men forma E-post sprer seg stadig, heldigvis.)
b) At ord som IKKE
fornorskes, stort sett er døgnfluer, prega av moter (som "Cyberspace"
som på kort sikt har gått fra å
symbolisere no heftig
til å symbolisere no nærmest Harry, passe og latterlig...)
c) At fx "Virtual Reality" nå er omtrent forsvinni i norsk bruk, blant
endel fagfolk erstatta med "VR" (men vanlige folk vil da lett få en
misstanke om at det er en ny kjønnssjukdom). Det
forferdelige
"Virtuell Realitet" har gudskjelov for det norske språket ikke
slått an, heller ikke ellers fornuftige Jon Bings "Virtuell
Virkelighet" eller den skrekkelige ideen som
språkrådet
sjøl snuste på: Forma "Data-rom" (som
er ulogisk, MINST tvetydig og lett forveksles med CD-ROM, ROM og RAM
osv.).
Den eneste brukbare utfordringa til "kunstig
(eller
kybernetisk) virkelighet" er "syntetisk virkelighet" (Håkon
Lie, trur jeg?) - og jeg kan leve med ei sånn form -
- men Tøgrims former K-virkelighet, K(yber)rom har den fordelen at de
er sammenhengende, logiske og lett oversettbare til/fra andre språk.
(Egentlig burde det ut fra reint logiske betraktninger derfor
åsså hete K(yber)post, men det toget har vel
gått...)
Det denne språkhistoriske utviklinga viser, er
at NÅ må språkrådet holde opp med å VIRRE
RUNDT og søke råd hos FEIL FOLK!
Nå må
parolen snart bli:
Tøgrim er best! Vokt deg for billige
etterlikninger!
(første gang på papir i PCWorld
1993)
(første gang på nettet i september
1996)
TID: 21. ÅRHUNDRE. ADRESSE:
KYBERROMMET
For snaue 10 år sida laga science Fiction-forfatteren William Gibson
et ord som vi trenger for å forstå neste
århundre:
CYBERSPACE.
Det beskriver et fenomen som ikke bare
blir viktig i England, Irland, Kanada, USA, New Zealand, Australia og de
andre relativt begrensa delene av verden der de snakker engelsk. For
fenomenet vil forvandle Japan og Kina og Russland og India, og bli
svært viktig i NORGE.
Så la oss nå gjøre
jobben med å gi barnet et BRA OG RIKTIG NORSK NAVN:
Det må hete KYBERROMMET, satt sammen av de to gode, norske
røttene KYBERNETISK og ROM. (Kort kanskje k-rommet?) Nå som
navnet er på plass, la oss forsøke å enkelt beskrive hva
for slags dyr vi snakker om.
WILLIAM GIBSONS VISJON
I
romanene Neuromancer, Count Zero og The Mona Lisa overdrive maler Gibson et
bilde av en høyteknologisk verden som er en stor
slum, full av
forfall, vold og elendighet. En viktig inspirasjon var framtidssamfunnet i
filmen "Blade Runner".
Blandinga av høyteknologi og slum
gjorde Gibson til lederen av en ny tendens i science fiction, "cyberpunk".
Programmet for denne litterære retninga kan sammenfattes sånn:
Det blir jævlig
mye spennende data og alt går til helvete.
Gibson blei dessuten
kultfigur for datafriker. Og for
fanatiske unge dataskurker! Ei artig
fakta-bok (IKKE sci-fi!) som er i handelen nå, CYBERPUNK (Katie
Hafner/John Markof) forteller om tre tilfeller av ungdommelig
datakriminalitet, der et flertall av "heltene"(="skurkene") digga
Gibson...
En grunn er at mange av heltene (skurkene?) hos Gibson
også er "cowboyer": Ungdommer "nedafra" som prøver å
slå seg opp ved å
bli eksperter på å stjæle beskytta informasjon. Men ikke
ved å bryte seg gjennom dører i vårt univers. De bryter
seg inn et anna sted: I et verdensomspennende DATA-UNIVERS der de er de
frekkeste, dristigste, raskeste, lureste - og der de kan dø eller
få hjernen utbrent hvis de blir tatt...
Dette data-universet
er Gibsons KYBERROM.
KYBERROMMET bygger på tre
forutsetninger:
1) Det fins et altomfattende datanett, kyberrommet,
der
allslags baser, offentlige og private, er kopla sammen. Du kan kople
deg inn hvor som helst og når som helst.
2) Når du er inne, SER du kyberrommet rundt deg som et tredimensjonalt
landskap i farger. Sv're databanker står som enorme fjell eller hus
rundt i landskapet. Fargene forteller om hva slags informasjon de innheolder
(og om den fx er beskytta, så ulovlig kontakt kan føre til
døden...). Du kan bevege deg gjennom landskapet. Og fx. treffe andre
mennesker der.
3) Du plugger kyberrommet rett inn i nervesystemet! Og
kan "laste" programmer direkte inn i hue. Gibson tenker seg kontakter i
skallen, der sånn "våtvare" ("whetware") plugges
inn!
Dette er Gibsons drøm. Men hva kan bli
virkelighet?
SPIS EN PROGRAMMERER?
Den minst sannsynlige
delen (mener jeg) er punkt 3). Våte varer tipper jeg er et godt stykke
vekk, i beste fall!
Riktignok fins biokjemikere som tror LITT på den gamle drømmen
om drikken som gir øyeblikkelig visdom (som vannet fra
Mimes
brønn, som engang hjalp vår gamle kollega ODIN). Men
ideen om piller som gir KONKRET kunnskap (som Prinsen i H.C. Andersens
Paradisets Hage, som ønsker seg ei kake som kan l're ham latin
på et øyeblikk) virker tvilsomme. Eksperimenter viser at enkle
mark kan l're litt om labyrinter av å spise andre, mer
kunnskapsrike
mark, som er malt til markgraut... Men ingen
påstår at det samme er mulig med mennesker. Og å kunne
pumpe sv're mengder info raskt
inn i skallen ELEKTRISK, syns jeg virker
MINDRE trolig.
Å kommunisere direkte fra nervesystemet med datamaskiner, i
nervesystemets egen fart, tror jeg mer på - en gang ... Men jeg har
trodd at det krever en evne til å avkode nervesystemets SIGNALER som
vi i hvert fall mangler i dag.
Ei nyhetsmelding fra DER SPIEGEL har
gjort meg litt usikker. Et institutt i Østerrike har angivelig rigga
opp et system som gjør det mulig å DIKTERE med TANKENE - rett
inn på en vanlig PC:
Følere UTAPÅ hue registrerer
elektriske mønstre mens du gang på gang tenker hardt på
en A. Når kassa langt om lenge har l'rt
mønsteret ditt, kan
du TENKE til en A dukker opp på skjermen. Men farten er dårlig.
Du trenger flere minutter på en bokstav.
Jeg ville gjetta at de elektriske signalene inni beinkassa var for svake og
kaotiske til at en sånn tyding var mulig. Men sjøl om det viser
seg at rapporten stemmer, vil det altså lønne seg å
taste, ei god stund til.
Så la oss glemme direkte plugg-inn og
våte varer. Heldigvis er dette åsså den MINST
NØDVENDIGE delen av Gibsons versjon.
KUNSTIG
VIRKELIGHET?
For Gibsons premiss nr 2): Et tre-dimensjonale kyberrom,
der vi kan se rundt oss, bevege oss og treffe andre, kan nemlig bli
virkelighet uten stikkontakter i skallen.
Det kan skapes ved hjelp av
videobriller og hansker. Noen av oss har såvidt prøvd
sånne systemer. Det vi har v'rt innom, kaller vi med et anna engelsk
uttrykk VIRTUAL REALITY.
La oss finne et norsk navn til denne ungen åsså:
En
direkte oversettelse vil bli KUNSTIG VIRKELIGHET. En annen mulighet er
KYBERNETISK VIRKELIGHET, fordi det er en virkelighet som er simulert (eller
skapt, eller gjenspeila - her får filosofiene noe å diskutere i
neste årtusen) ved hjelp av
datamaskiner. Jeg liker best
KUNSTVIRKELIGHET, fordi den er et kunstverk, som alle etterlikninger av
naturen skapt med redskaper. K-virkelighet er en bra (felles!)
kortform.
Kunstvirkelighet er foreløpig nokså grove
greier. Jeg hadde på meg en tung hjelm og så klumpete bilder som
beveger seg rykkvis.
Hverken former eller reaksjoner er sånn at
forveksling med den ytre (materielle) verden er mulig.
Likkavæl er jeg banna bein sikker på at det er en
strålende ide. Den kommer, og den kommer raskt. Fordi:
-
Boksenes kapasitet til å skape en mye glattere, mer detaljert
K-virkelighet vil øke med rasende fart.
- K-virkelighet har
ENORME muligheter i
underholdningsindustrien. Se på folks vilje til
å ete vanlig flatt fjernsyn. Se på barns (og voksnes!) vilje til
å la seg sluke i timevis av eventyrspill med enkle handlinger og
primitiv
datagrafikk.
Kunstvirkelighet er VELDIG mye kraftigere,
enten det blir brukt til å simulere billøp hjemme, fekte med
trollmenn eller plukke trusa av tre-dimensjonale, virtuelle
pornostjerner.
- Det PRAKTISKE ved kunstvirkelighet er at det tillater å lære
å fly, manipulere forstørra atomer, ta imot en kalv, reparere
en bilmotor, operere en blindtarm osv. i en simulering som kan bli til
forveksling lik den ytre virkeligheten.
Sjølsagt avhengig av
hvor dyr og god simulatoren er: Kan stolen riste? Kan hanskene yte motstand?
Hva med støvler? Hva med vind, tredimensjonal lyd, kanskje lukt osv?
Men sjøl bare bilde og hansker kan skape en HELT annen
forståelse enn sjøl den beste lærebok eller flate,
ikke-interaktive film.
Så K-virkelighet kommer. Og Gibsons vil
gjøre K-virkelighet til brukergrensesnittet (Uha! et ord jeg aldri
har forstått!) mot kommunikasjon. En slags 3-dimensjonalt
superwindows, der du isteden for gnudrete, uforståelige,
bittesmå ikoner på en flat skjerm, ser datamassene rundt deg som
virkelige masser i et virkelig landskap.
Det kan være ei jævlig lur løsning. For det første
fordi sånne veldige figurer kan bli virkelig intuitive, på en
måte som apples og windows små flueskitter aldri er
blitt.
Og, for det andre, fordi det VIRKELIG oppstår en
"nettets geografi", der baser og brukere har ADRESSER. Da kan det jo
være en genial løsning å plassere dem i et SYNLIG
LANDSKAP?
Nå blir 2 (eller 3) dimensjoner neppe nok for å
visualisere K-rommet. Men det kan løses ved å la adresser i et
første, felles
landskap være porter inn til andre landskap -
felles, offentlige, eid av organisasjoner, institusjoner eller firmaer,
eller helt private. Uten ende!
Så jeg tror Gibsons ide om å bruke Kunstig Virkelighet som et
skall vi manipulerer kyberrommet med, er mulig og sannsynlig.
KYBERROMMET? DET FINS ALT
Men premiss nr. 1, kyberrommet
sjøl? Det mener jeg IKKE er
sannsynlig! Fordi det er
SIKKERT.
Kyberrommet holder på å oppstå alt i dag.
Det blei unnfanga en gang på 70-tallet (seinest), og fosteret vokste
kraftig i 80-åra.
Når vi skal si at det blei (blir)
født er ikke så viktig, for menneskebarn har, i biologisk
forstand, mange fosterliknende trekk lenge etter fødselen. Det
viktige er at barnet lever, og
ingen kraft i verden kan hindre det fra
å gro og bli voksent.
Det viktige med K-rommet er nemlig ikke om vi kommer inn ved å plugge
det direkte inn i skallen eller ha på ei brille eller hente det opp
på en flat skjerm. Det viktige er om det fins et stadig mer
altomfattende nett rundt oss, med stadig større og flere databaser,
og stadig større muligheter for brukere til å knytte kontakter
på kryss og tvers.
Det er nyttig å se kyberrommet som en
PARALLELL VERDEN. En ide som er mye brukt i science fiction, og før
det i religiøse spekulasjoner og folkeeventyr:
En annen verden kan ligge inntil vår, men v're usynlig for oss. Som et
huldreland, der underjordiske bor på sine gårder med kveg og
båter og sølv og gullredskap. Eller som de usynlige
englene
Swedenborg så vandre rundt i Stockholm på 1700-tallet.
En
mer moderne tanke er at fremmede verdener ligger inntil vår som sider
inntil hverandre i ei bok. En to-dimensjonal innbygger (med to-dimensjonale
sanser) på ei side vil ikke vite om sine
n'rmeste naboer på
sida som ligger midt imot... På samme måte kunne altså
vår 3-dimensjonale verden ligge tett inntil en annen
i en
høyere dimensjon.
Og denne andre verdenen behøver heller ikke å v're noen rein
kopi av vår. Fx kan vi forestille oss at avstandene er annerledes To
punkter der de to verdenene berører hverandre, kan v're langt fra
hverandre i vår verden, men n're naboer i den andre.
Om
parallelle verdener fins i naturen veit vi ikke. Men at vi kan simulere dem
(skape dem med kunst), er klart.
Når 1 million nordmennesker på lørda'n samtidig ser
på Tande-P, ler av de samme vitsene osv, kan vi kanskje betrakte det
som en rudiment'r parallell verden? Fra Hammerfest til Mandal er det ikke
vær og vind eller lokale sosiale forhold som beveger dem akkurat da,
men reaksjoner på noe som skjer i studio (fx) i Hamar. Tande-P er en
liten ånd i en flaske-verden som akkurat i
den timen eksisterer
noen 100 000 steder over hele landet.
Men denne verdenen er i
så fall endimensjonal både i rom og (nesten) i tid. Og (nesten)
all informasjon flyter utover fra et punkt og forsvinner. Seerne er usynlige
spøkelser som kikker inn
i flaska. Tande-P der inne ser ikkeno av
det utafor.
En mer spennende simulering er TELEFONKONFERANSEN. Den svarer til at vi
forlater vår ytre verden og går inn i et mørkt rom - en
parallell verden der avstandene er oppheva. Møtet i denne
mørke verdenen erstatter lange flyturer i den ytre verden
-
Men det som skjer når de store datanettene gror, er at de
skaper en parallell verden der det blir mulig å erstatte MER OG MER
som før skjedde i den materiell verden!
Noen har alt nå
JOBBEN SIN i hovedsak på nettet, og flere vil få
det.
JUTULPORTEN INN I HEIMEN
Poenget er altså, at uansett om Gibson spår feil (eller er 100
år for tidlig ute) om "våte varer" og kasser som kan lese
tanker, så har han GRUNNLEGGENDE rett:
KYBERROMMET han skriver
om, FINS alt, og MÅ vokse til det altomfattende omfanget han
beskriver.
Og KUNSTVIRKELIGHET som kyberrommets utvendig
tilgjengelige form er opplagt mulig, og en god ide, trur jeg.
Det
siste reiser et historiefilosofisk problem: I miljøer som utvikler
kunstig virkelighet, har Gibson fans. Noen bruker hans fortellinger som
modeller for tredimensjonale kunstige landskaper. Hvis nå en slags
"Gibson-verden" blir standard:
Har Gibson da forutsagt framtida?
Eller SKAPT den?
Men K-virkelighet eller ikke: I neste århundre vil MESTEPARTEN AV
KOMMUNIKASJONEN PÅ JOBBEN gå gjennom K-rommet. Det samme med
KOMMUNIKASJONEN MED MARKEDET (varekjøp, betalinger) og
KOMMUNIKASJONEN MED MYNDIGHETENE.
I alle disse sammenhengene blir
ADRESSA DI I NETTET viktigst, din adresse i det geografiske terrenget et
supplement. Mot før: Den fysiske adressa var viktigst, telefonnr et
supplement.)
Kommunikasjonen din med BIBLIOTEKER og MASKINER vil
åsså bli tatt over av kyberrommet. MASSEKOMMUNIKASJON
(nåværende Fjernsyn, radio, aviser osv) vil v're en kanal i
kyberrommet.
Kort sagt vil mange ulike sektorer, som i går og
i dag var sjølstendige, bli slukt av kyberrommet og bli deler av det.
Fx telefon, post, banktjenester, aviser, mange slags underholdning og
organisasjonsliv - med tida kanskje valg?
Når vi ikke lengre bare skriver, men åsså snakker med, ser
og kanskje tar på folk via nettet... vil det bli mulig å ha
MESTEPARTEN AV LIVET SITT DER! For folk som lever p&a ring; denne
måten, vil den ytre, materielle verdenen kunne bli den minst viktige,
mens KYBERVERDENEN blir den "egentlige" verdenen for dem...
Ikke bare
praktiske faktorer, men åsså kulturelle, moralske,
religiøse og politiske vil påvirke hvor langt utviklinga
går i
denne retninga. Kanskje "noen" (eller "samfunnet", eller
"vi") vil prøve å forby at noen gjør den ytre verdenen
til den sekund're på denne måten?
Bare det at
spørsmålet kan stilles viser hvor uhyre stor og nyskaping
kyberrommet er.
Alt dette vil forandre livene våre voldsomt - i stort og i
smått: Både åssen hele verden fungerer og strukturen i
dagligliva
våre. (Og hvis jeg får lov av redaktør
Beinhard, så skal jeg skrive mer
om det!) Vi raser fram mot det som
trolig er den største, voldsomste og RASKESTE kulturendringa i
verdenshistoria.
Sosialt vil to viktige skritt være
at:
- Flertallet av PC-brukere, som til nå ikke engang har hatt
modem, vil begynne å bruke kassa til å kommunisere med.
- Det
kommer billig, masseprodusert utstyr som kan brukes til å laga kunstig
virkelighet hjemme i stua.
Jeg tipper at sånt som dette begynner å skje de n'rmeste
åra.
Og dermed, kjære venner og venninner, er
jutulporten til trollverdenen åpna INNE I HEIMEN! Da by'ner
snøballen å rulle, OG RULLE; OG RULLE -
KYBERROMMET VIL BLI SAMFUNNETS VIKTIGSTE YTRE FORM. Og veksten, veksten,
VEKSTEN av kyberrommet blir den heiteste nyheten i dataverdenen i de neste
30 åra.
tron øgrim