SpråkFilosofi, Esperanto MM, år 2000
Ny SpinnOff fra
Arnfinn Christensens/Tøgrims 1989-RadioSerie "Drømmen om det
fullkomne språk" denne uka.
(Mer Info om De Fem Fantastiske
Programmene, se 2000-intro'n til Steinen 17)
Denne
gangen: et "tjueri" -
- Descartes brev til Mersenne (der heldigvis
både mottaker og sender er daue lenge før Copyrigt, så
Økokrim har ikkeno grunnlag for å gå amok!)
- og
Tøgrims private 1989-notat om (bl.a.) dette.
Språket
I Maskina
Mellom disse notatene - begge skrivi rakst, ingen av dem formulert med tanke
på ettertida (eller tar jeg feil av Descartes?) er det 360
år.
Og en enorm vitenskapelig og filosofisk
utvikling.
Mellom seg rommer de åsså en enorm mengde
spørsmål, fra den mest håndfaste DataTekno til den mest
esoteriske språkfilosofien:
All DataTeknologi vi til nå
har skapt, begynner med SPRÅK:
For Descartes-eleven Leibniz
blei bl.a. Descartes' ideer utgangspunkt for både å jobbe med
abstrakt matematisk symbolsk logikk (som la grunnlaget for det
20.århundrets Databehandlig) og for et livslangt arbeid med et "sant"
eller "filosofisk" kunstig språk.
Andre forsøkte åsså å skape det, både i
samtida og i hundreåra etterpå, helt fram til vår
tid.
Språket og verdensbildet
I språkforskninga
foregriper Descartes noen av de ideene som blei sentrale i det 20.
århundres kamper mellom filologene, særlig
Sapir-Worff-hypotesen, mot på den andre sida bl.a. Chomsky og
Greenberg/Bickerton.
Enkelt sagt mente Sapir/Worff at ulike kulturer
har ulike språk som igjen fører til ulik tenkning.
Språket er ei slags farga brille, som former hele
verdensbildet.
I Motsetning til det kom den grammatiske forskeren
Chomsky og de sammenlignende språkforskerne Greenberg og Bickerton
til at alle MenneskeSpråk grunnleggende sett er svært like, og
uttrykker like ideer.
(Den oppmerksomme leser av Tøgrims notat
vil mistenke at han som fantast og forfatter SYMPATISERER med Sapir/Worff
("skulle ønske de hadde rett"),
men som materialist og
praktiker TROR på Chomsky & kb. (Det hadde vært ARTIG om det
fantes nisser og troll, kanaler på Mars iogt av skjønne
grønne damer med fire armer som la egg osv. Men
...)
Kunstige Språk!
Alle disse problemstillingene blir
hengt opp på dagsordenen ut fra forfatterne Descartes' og
Øgrims INTERESSE for å LAGE "kunstige"(?) språk.
(Jeg setter "kunstige"? i GåseTegn, fordi bl.a. teoriene til Chomsky
og Bickerton faktisk gjør at vi må stille
spørsmålstegn ved om det er MULIG for den menneskelige hjernen
å produsere noe språk som er egentlig ULIKT grunnstrukturen i de
(kanskje) 6000 "naturlige" språka vi bruker fra
før.)
"Kunstige" språk som Esperanto, Volapük, SolReSol,
Loglan og mange andre merkelige skapninger, er usselt behandla stebarn i
moderne filologi.
Noen oversikter over språk nevner dem ikke
engang, eller avviser med forakt at det er vitenskapelig interessant å
utforske dem.
Det ironiske er at denne ideen har vært enormt
fruktbar innafor mange vitenskapelige og filosofiske retninger i de siste
500 åra! Jfr ringvirkningene av brevet fra Descartes
...
Linux osv ...
Mi ja estas esperantisto - jeg snakker Esperanto, noe jeg (helt uten at det
var planlagt!) ofte har hatt nytte av.
To interessante trekk ved
EsperantoBevegelsen:
- På 80-og 90-tallet har den for alvor
spredd seg UTAFOR de tradisjonelle "vestlige" landa, til stater i Asia og
Afrika.
No som bl.a. har gitt meg vinduer inn i andre
kulturer.
- Esperanto-bevegelsens sosiale modell for UTVIKLING av
språket likner en del på åssen LINUX utvikler seg.
Jeg tror årsakene til at Esperanto "seira" i konkurransen med mange
andre (og kanskje delvis "bedre" kunstige språk) og at LINUX vinner
fram, mens andre (og kanskje "bedre") operativsystemer ikke får samme
betydning, kan bli forstått bedre ved å studere denne
modellen.
Dette skriver jeg, etter en kald, regnvåt sur
OsloSommer med surt arbeid som hindra meg i å reise som planlagt til
en av de mest interessante EsperantoKongressene på lang tid: I
Telaviv, med seminarer lagt til den (snart sjølstendige!) Palestinske
Staten.
Faen! tenker jeg da.
Men så leser jeg de to
notatene nedafor - biter tenna sammen - og tenker: Vi må komme tilbake
til alt dette!
(Kommentar fra Tøgrim 200-08-14)
DET GRUNNLEGGENDE
SPØRMÅLET: SPRÅKET
Til ære for at NRK p2 sender
OMIGJEN serien DRØMMEN OM DET
FULLKOMNE SPRÅK og
VERDENSESPERANTOKONGRESSEN I PRAHA -
nedafor, to forskjellige,
private notater om KUNSTIGE SPRÅK.
Nå, først om
hva har det på ei DATASIDE å gjørra?
SVAR EN:
Kunstig språk er opplagt TEKNOLOGI. Og jeg driver ikke ei rein
"dataside" dette er ey TEKNOSIDE. Sådaså!
SVAR TO: (Mer
grunnleggende!) LA OSS IKKE FISLE. Det VIRKELIGE poenget med å utvikle
datateknologi, fra Babbage og før, har alltid vært å
skape MAKSINER SOM KAN TENKE.
(Eller som kan gjøre ting som menneskehjernen før var aleine
om, noe som faktisk bortimot betyr det samme. Sjøl om en del folk
ikke liker å se det på den måten, og prøver å
gjenne seg bak ord som utelukker "virkelig tenkning" som et
mål.)
Men da blir FORHOLDET MELLOM SPRÅK OG TENKNING
avgjørende. Og brevet fra Descartes har spilt ei svært viktig
rolle i den filosofiske debatten om det.
Descartes forestilte seg, i 1629, et språk som var mærmest en
tenkemaskin! (manipulering av språksymbolene sjøl, langs de
ENESTE mulige regler for oppbygging av språket, måtte AUTOMATISK
føre til riktig resultat!) Den intelligente leser kan sjøl
tenke over det og prøve å finne ut hva denne ideen
LIKNER.
Jeg syns tanken er PRAKTFULL, og brevet
VIDUNDERLIG.
Jeg har åsså den oppfatninga at Descartes
tok feil, filosofisk og filologisk, og at det han foreslår er umulig.
Jeg mener det er empirisk bevist av moderne språkvitenskap.
Mitt notat blei laga for meg sjøl, på starten av det store og
ville prosjektet som jeg gjennomførte sammen med Arnfinn Christensen:
De fire timersprogrammene om kunstige språk i serien "DRØMMEN
OM DET FULLKOMNE SPRÅK".
De er et forsøk på
å sammenfatte, for meg sjøl, det jeg hadde oppfatta av
religiøse ideer, filosofiske teorier og vitenskapelige slutninger om
språks natur, særlig i sammenheng med forsøk på
å konstruere kunstige språk.
Derfor er det svært summarisk og uten forklaringer. Men det vil
være forståelig for folk som har jobba litt med disse
problemstillingene... og jeg syns det inneholder en del svært gode
spørsmål på slutten.
(Descartes lest opp i radio i
serien "DRØMMEN OM DET FULLKOMNE SPRÅK, første program.
T. Øgrims notat aldri før
offentliggjort.)
(Første gang lagt ut på Nettet, JULI
1996)
Rene Descartes
brev av 20 november 1629
til abbed M. Mersenne
"Et universalspråk skulle bare ha en form
for konjugasjon,
bøyningsmønster og ordkonstgruksjon. Og det skulle ikke
inneholde noen av de feil og uregelmessigheter, som alle er ting som er
oppstått ved at srpåket ødelegges i vårt daglige
bruk. Bøyning av substantiver eller verb og konstruksjion av ord
skulle gjøres ved hjelp av affikser, enten før eller etter
rotordene. Alle disse
affiksene skulle stå i ordboka. Så det
ville ikke være noe mirakel om selv enkle ånder lærte
å uttrykke seg på dette språket på mindre enn 6
timer ved hjelp av ordboka...
Videre finner jeg, at man ved hjelp av en oppfinnelse både kunne
komponere de enkelte ordene og gjøre det lett å lære
språket på svært kort tid: Nemlig ved hjelp av orden. Man
måtte skape et metodisk system for alle tanker som kan oppstå i
menneskeånden, på samme måte som det finnes en naturlig
orden mellom tallene i tallrekka. På et ukjent språk kan man,
på en dag, lære å å sette navn på og skrive
alle tall helt til uendeligheten. Og dette er jo i alle fall en uendelighet
av forskjellige ord. Det samme måtte man gjøre med alle de
andre ordene som trengs for å uttrykke alle de andre tingene som
finnes i menneskenes ånd...
Å finne opp dette språket avhenger av den sanne filosofien. For
bare den sanne filosofien kan nummerere alle menneskenes tanker og
klassifisere dem i systematisk orden, og samtidig skille ut de av dem som er
klare og enkle. Dette er etter mitt syn den største hemmeligheten som
man kunne oppdage for å finne den gode vitenskap. Og den er avhengig
av å oppdage de enkle ideene, som er typiske for menneskenes fantasi
og kombineres slik at de danner alt menneskene tenker...
Jeg venter at et slikt universalspråk ville være svært
lett å lære, å uttale og å skrive. Og det aller
viktigste er at det ville hjelpe dømmekraften. For det ville så
tydelig representere alle ting, att det ville være nesten umulig
å ta feil, mens ordene i vårt språk har så uklar og
forvirrende betydning at vi ikke forstår noen ting perfekt. Ved hjelp
av dette språket kunne bøndene vurdere sannheten i ting, som
filosofene ikke klarer å begripe nå."
Tron
Øgrim: ET PRIVAT NOTAT OM SPRÅK, 1989
Teser: Syn på
språk - syn på kunstige språk:
1. Hva er
språk?
omgivelsene dine er språk. tankene dine er språk. minnene dine
er språk. slektas minner er språk. språk er - på en
måte - hele verden
2. Kunstige språk?
går
det an å laga noe så NATURLIG som språk? går det an
å laga noe så STERKT ("magisk") som språk? går det
an å laga noe så STORT ("hele verden") som
språk?
3. (standpunkt) Språk er magi:
orda er
virkeligere enn verden
språket inneholder ei mystisk
kraft
bokstavene inneholder Guds meldinger til menneskene i
kode
trylleord, tryllespråk kan bevege materien
det fins et
mystisk, guddommelig språk som ligger under
verden
dette språket kan finnes ved okkult leiting
(dette språket er
skjult for menneskene, og kan aldri
åpenbares)
det går
an å REKONSTRUERE det mystiske urspråket
(det går an
å lage NYE språk med mystiske egenskaper)
4.
(standpunkt) Språk er sivilisasjon:
Siviliserte folk
snakker vakkert og kultivert
barbarenes språk er bare gryntelyder,
barr-barr
de høyeste samfunns språk uttrykker den
høyeste kultur
hebraisk (sanskrit, arabisk) er hellige
språk
gresk og latin gjør deg klok, særlig latinsk
grammatikk
fransk, engelsk, tysk er den moderne sivilisasjons
språk
russisk er den moderne sosialismens språk
de sterkeste maktenes
språk er mer utvikla, mer fullkomne
de klinger vakrere,
uttrykker tanker klarere
bøndene snakker ikke språk men
"grove dialekter"
de svarte snakker ikke kreol, men "dårlig
fransk"
(underlegne språk bør forbys, i hvert fall
fortrenges)
de store kulturspråka bør spres over hele
verden
(å lage kunstige språk er å konkurrere med
kulturspråka)
(og å insinuere at disse språka ikke
er fullkomne)
(å lage kunstige språk er unyttig! og
sjofelt!)
5. (standpunkt) Språk er
maskin
språket er ei maskin, laga av mennesker
maskinas oppgave er å produsere sosial kommunikasjon
delene er
ord, forbindelsene mellom dem grammatikk
som alle maskiner kan
språket analyseres og forstås
som alle historiske
maskiner er språket ufullkomment
som alle menneskelige maskiner
kan språket forbedres
det går an å forbedre
eksisterende språk
det går an å LAGE mer fullkomne
språk
6. (Standpunkt) Språk er
logikk
språk er systemer av logiske koder
ordenes
oppgave er å være mest mulig presise,
logiske
grammatikkens oppgave er å bestemme forholdet mellom
dem
grammatikken bør bygge på formell logikk
utsagn bør kunne skrives ut som logiske sentenser
naturlige
språk er ufullkomne, fordi de er ulogiske
filosofiens oppgave
er å skape et sånt språk
(Dette vil være et
filosofisk eller "naturlig" språk")
(På dette
språket vil det være "umulig å juge")
7.
(standpunkt) Språk er natur
a. hvorfor det er umulig
å lage språk
Språket er et naturlig, levende
vesen
(dette naturvesen har sider som ikke kan analyseres
og
fattes)
språkets liv avhenger av dets frie
utvikling
inngrep i det naturlige språket er ødeleggelse
av naturen
språket er "en hest" eller "et tre",
det kunstige "språket" er en maskinhest eller et kunstig
tre
kunstige språk blir døde, livløse og uten
uttrykksmuligheter
man kan like lite "lage" språk som "lage"
liv
b. hvorfor et "panromansk" språk likevel er mulig
Alt ovafor er
riktig
Men det "fins" alt et "panromansk" språk"
det som
er felles i de romanske språka er "panromansk"
latinske ord i
verdensspråk som russisk, tysk er "panromansk"
Ved å
registrere disse fellestrekka "oppdages" et moderne
latin
dette er
ikke å konstruere språk, men å "oppdage" det
et
slikt språk er ikke konstruert og kunstig
det er naturlig,
levende og kultivert...
(osv.)
8. (standpunkt) Språk
er kultur
språket er et kulturbestemt system som former
tenkinga
i forskjellige kulturkretser TENKER folk ulikt
dette nedfelles i ordforråd og grammatikk
kulturens ideer er
innebygd i språkets oppbygning,
forskjellene mellom
kulturkretsene er svært store
derfor er virkelig oversettelse
av mange begreper umulig
(og det er umulig å lage felles
språk for svært ulike
KULTURER)
9. (Standpunkt)
Språk er biologi
Språket er et produkt av et
biologisk organ, hjernen
språket er prega av hjernens
oppbygning
språkets utvikling er en del av menneskets
biologiske
utvikling
ulike språkfunksjoner kan lokaliseres
til ulike deler av
hjernen
noen logisk mulige
språkstrukturer passer ikke vår hjerne
medfødte egenskaper former visse deler av språket
f.eks.
blir kreolspråk like på grunn av oppbygginga
av
hjernen
(dette gjør også at språk blir LIKE,
under alle ytre
forskjeller)
(Alle språk har samme latente
evne til å uttrykke tanker)
(Ingen språk er grunnleggende
høyerestående" og
"laverestående")
(Det er
mulig å konstruere kreolspråk med
"naturlig"
struktur.)
10. 12 grunner til å konstruere
kunstige språk:
for å kommunisere med folk med andre
språk!
for å holde på hemmeligheter i din egen
språkgruppe!
for å komme i kontakt med det magiske, det
mystiske!
for å lage et fullkomment klart, logisk og
vitenskapelig
språk!
for å skape fred mellom alle folk
på nøytralt grunnlag...
for å fremme et nytt latin
for den vestlige sivilisasjon!
for å overvinne
stormaktsspråkenes tyranni!
for å spre engelsk, fransk,
tysk, slavisk osv i enklere
form...
for å skape et
språk som lett kan databehandles!
for å skape et
språk som er lettest mulig å lære
for
mennesker!
fordi du håper at språket skal brukes
av millioner i hele
verden!
fordi du vil bruke språket i en
labb, til å utforske språk...
fordi du er din tids
største filosof!
fordi du er gal og sitter innesperra i galehus!
11. Hva kan vi
lære av kunstige
språk?
historie
lingvistikk
filosofi...
12.Hvorfor...
-konstruerte
mange framstående vitenskapsmenn kunstiges pråk på
1600-tallet, mens få gjorde det 100 år etter og enda færre
hundre år før?
-blei et kunstig språk anbefalt av
det franske parlamentet i 1790-åra, men bekjempa av frankrike i 1920-åra?
-fikk Volapüket så eksplosivt gjennombrudd akkurat i 1880-åra, ogbrøyt
sammen i 1890-åra?
-blei Esperanto forbudt i tyskland og
sovjet i 1930-åra?
- er det færre esperantister i norge nå enn for 50 år
sida, men flere i Iran?
13. Er det mulig...
- å
uttrykke de samme tingene på et kunstig språk (som
Esperanto)
som på et naturlig (som engelsk)?
- å påvise at et
kunstig språk er lettere å lære enn et naturlig for folk i
ULIKE KULTURER?
- å slutte noe om språklæring barn
som vokser opp med Esperanto som FØRSTESPRÅKET?
-
å lære noe om språkutvikling av den spontane utviklinga av
språk som Volapük, Esperanto, Ido og Interlingua i
språksamfunn
der de var i bruk over flere
ti-år?
14. Kanskje...
- f.eks. Zamenhof (Esperanto) og Schleyer (Volapük) slett ikke sto så
fritt da de laga sine språk, men blei styrt av strukturer som de hadde
i hjernen, eller i de språka de kunne fra før?
-
kunstige språk egentlig er grunnleggende LIKE naturlige
språk?
- tvertimot: Kanskje en "naturlig substans"
MANGLER?
- det går an å konstruere kunstige språk,
som får mennesker til å
TENKE forskjellig?
...eller
- tvertimot: Kanskje alle kunstige språk som kan
BRUKES også viser seg å kunne romme de samme TANKENE?
-
det virkelig går an å befri språket fra de
ufullkommenhetene som 1600-tallsfilosofene klaga så bittert
over...eller
- tvertimot: Det kan BEVISES at denne drømmen er
UMULIG?
(privat notat 23/1 1989)
tron
øgrim